temporary stedelijk 3

stedelijk @ oude lutherse kerk - future museum - iwona blazwick en hans belting
do 08 maart 20:00

 

Locatie: Aula, Universiteit van Amsterdam (Oude Lutherse Kerk), Singel 411 (hoek Spui), Amsterdam
Tijd: 20.00 – 22.30 uur
Voertaal: Engels

Op donderdag 8 maart vindt de vijfde lezing- en debatavond plaats van de lezingenreeks Facing Forward: Art & Theory from a Future Perspective, over het thema FUTURE MUSEUM. De sprekers van deze avond zijn kunsthistoricus Hans Belting (DE), die zal worden geïnterviewd door de moderator, en curator Iwona Blazwick (UK). Op de twee presentaties volgt een debat met de sprekers en het publiek, gemodereerd door Rein Wolfs, directeur van Kunsthalle Fridericianum in Kassel. Natasha Ginwala (IN/NL), curator en criticus woonachtig in Amsterdam, zal een introductiestatement verzorgen.  

De positie, functie, reikwijdte en het karakter van het (moderne en hedendaagse) kunstmuseum is in de jaren 60 en 70 op een drastische manier opnieuw gedefinieerd door de kritische praktijken van conceptuele kunstenaars. Ook de institutionele kritiek die in de jaren 80 opkwam stelde vragen die de toekomst van het museum als instelling in toenemende mate onzeker maakten. Waar hoort kunst thuis in de toekomst; nog steeds in het museum? En aan wie behoort het museum toe, gelet op publiek en context? Of is het utopische kunstinstituut een museum dat daadwerkelijk mondiaal en publiek is, zodat we niet meer kunnen spreken van een gevoel van ‘belonging’?

De toekomst ziet er niet altijd zonnig uit. In Nederland en andere delen van Europa staan musea en hedendaagse kunstinstellingen op het moment voor drastische bezuinigingen, die – in het meest ideale geval, als ze al niet helemaal verdwijnen – hen dwingen tot het bedenken van nieuwe institutionele strategieën en methoden. Als het museum van de toekomst er anders uit gaat zien en heel anders wordt georganiseerd, als de vier muren van de white cube worden afgebroken en musea extra muros functioneren, hoe ziet een nieuwe theorie van de kunstinstelling er dan uit? Welke institutionele, futuristische concepten hebben we nodig om dit soort veranderingen te kunnen verwerken 

Over de sprekers

Hans Belting was professor Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Heidelberg en München. In 1992 werd hij medeoprichter van de Hochschule für Gestaltung in Karlsruhe, waar hij de discipline Art Theory and Media Studies oprichtte. In 2003, bekleedde hij de functie van European Chair op het College de France in Parijs, in welke hoedanigheid hij een serie lezingen presenteerde over de geschiedenis van kijken. Belting ontving een eredoctoraat van London University. Vele van zijn publicaties zijn in het Engels vertaald, onder meer: The End of the History of Art? (1987); The Image and its Public in the Middle Ages (New York, 1990); Likeness and Presence. A History of the Image Before the Era of Art (Chicago, 1994); The Germans and their Art. A Difficult Heritage (New Haven, 2000); The Invisible Masterpiece (Londen, 2001); Art History after Modernism (Londen, 2003); Duchamp’s Perspective: Duchamp. Sugimoto. Jeff Wall (Keulen, 2009) and Bodies and Pictures. Toward an Anthropology of Images (te verschijnen).

Iwona Blazwick is directeur van de Whitechapel Gallery in Londen, en was verantwoordelijk voor de uitbreiding en heropening van deze kunstruimte in 2009. In de functies van Hoofd Tentoonstellingen en Presentaties bij Tate Modern, Directeur van Tentoonstellingen bij ICA in Londen en als freelance tentoonstellingsmaker in Europa en Japan, heeft Blazwick talrijke tentoonstellingen van moderne en hedendaagse kunst samengesteld. Ze heeft tevens de publicatiereeksen Contemporary Artists Monographs en Themes and Movements ontwikkeld voor Phaidon Press, en is de hoofdredacteur van de serie Documents of Contemporary Art, uitgegeven door Whitechapel/MIT Press.