temporary stedelijk 3

stedelijk @ de appel arts centre - reading group: why stay if you can go?
di 13 maart 20:00

 

Data: 22 februari, 13 maart, 24 april en 15 mei 2012
Tijd: 20.00 uur
Toegang: gratis
Taal: Engels
Locatie: De Appel Boys' School, Eerste Jacob van Campenstraat 59, 1072 BD Amsterdam
Reserveren: verplicht, lees hieronder hoe u kunt reserveren

De Appel arts centre en het Stedelijk Museum presenteren met genoegen Why stay if you can go?,  een leesgroep met vier bijeenkomsten vanaf februari 2012, georganiseerd door het curatorencollectief The Black Swan. 

“Wij zijn een collectief van zes curatoren uit verschillende werelddelen, die elkaar hebben leren kennen tijdens onze gezamenlijke deelname aan het Curatorial Programme van de Appel arts centre. Onze kennismaking met het culturele en politieke klimaat in Nederland en een recente studiereis naar onder meer Belgrado, Athene en Caïro hebben ons doordrongen van de noodzaak om de rol van de kunst in deze specifieke omgevingen te verkennen. Wat betekent het bijvoorbeeld als kunstenaars hun werk terzijde leggen om activist te worden? Of als kunstinstellingen gaan samenwerken met maatschappelijke groeperingen die normaal gesproken buiten hun zicht blijven, om zo tot een beter begrip te komen van wat politieke subjectiviteit inhoudt? En dat zijn nog maar enkele van de vele mogelijke reacties op dit soort specifieke, politiek beladen momenten. 

Het thema en de teksten van iedere bijeenkomst kiezen we in samenwerking met een organisatie of groep mensen uit de steden die we hebben bezocht. We hopen het debat over de waarde van kunst dat momenteel in Nederland wordt gevoerd, in te kaderen in een groter verband, namelijk dat van de vele verschillende rollen die kunst kan spelen ten tijde van sociaal-politieke omwentelingen. De inhoud van de leesgroep-sessies zal worden samengesteld via een open dialoog, vertalingen en uitwisselingen in samenwerking met achtereenvolgens het Center for Cultural Decontamination (Belgrado, Servië), Xenia Kalpaktsoglou en Poka‑Yio (XYZ Projects, Athene, Griekenland en de Townhouse Gallery (Caïro, Egypte).” 

The Black Swan bestaat uit Antonia Alampi, Katia Krupennikova, Qinyi Lim, Sanne Oorthuizen, Alec Steadman en Ivana Vaseva.

Kijk voor meer informatie over het Curatorial Programme van De Appel en The Black Swan op onze blog http://www.deappel.nl/cp/p/74

Aanmelden en reserveren

Om te reserveren stuurt u een email naar theblackswanCP@hotmail.com met als onderwerp “reading Group”. Vermeld uw naam en emailadres en geef aan welke bijeenkomsten u wilt bijwonen (het staat u vrij om alle, één of enkele specifieke sessies bij te wonen). Na aanmelding ontvangt u het te lezen materiaal via email. Reserveer tijdig, want het aantal plaatsen is beperkt.

Biografieën van The Black Swan

Antonia Alampi (1983, Italië) is een onafhankelijk curator die op dit moment het Curatorial Programme van De Appel volgt. Ze studeerde cum laude af in kunstgeschiedenis aan de La Sapienza-universiteit in Rome en schrijft momenteel over het toenemende gebruik van autobiografische teksten door kunstenaars in relatie tot de massademocratie en het neoliberale kapitalisme. Ze is een van de leiders van de non-profit vereniging Opera Rebis en heeft voor verschillende organisaties en instellingen gewerkt, waaronder Galleria Civica di Arte Contemporanea in Trente, Manifesta 7 en Studio Stefania Miscetti in Rome, waar ze tentoonstellingen samenstelde van kunstenaars als VALIE EXPORT, Yoko Ono en Nancy Spero. Almapi publiceerde inArte e Critica, Cura Magazine, Flash Art en luxflux.net, maakte reportages voor radiostation RAM LIVE en was samensteller en redacteur van verscheidene publicaties. Als curator maakte Alampi onder meer  de tentoonstellingen Once upon a time there was a future (2009), How to make a Revolution ‑ Anetta Mona Chisa & Lucia Tkacova (2010), She Devil (2009/2010/2011), Stormed, Reading Room and Unbearable Dissertation on a broken line ‑ Marco Fedele di Catrano (2011).

Katia Krupennikova (1982, Moskou) is een onafhankelijk curator en auteur. Ze studeerde kunstgeschiedenis aan de Moscow State University for the Humanities en behaalde haar MA-diploma met het essay 'Contemporary Concepts and Tendencies in the Interaction between Art and the Urban Environment (Artistic and Social Aspects)'. Ze heeft als pr-medewerker en copywriter gewerkt bij een aantal Russische culturele instellingen, waaronder BAIBAKOV kunstprojecten (2009-2010). Ze nam tweemaal deel aan de Moskouse biënnale voor jonge kunst Que Vive (2008-2011) waarvoor ze als curator projecten samenstelde. Ze was medecurator bij een non-profit project waarin een zeecontainer werd gebruikt als tentoonstellingsruimte voor jonge kunstenaars in Rusland (2008-2011). Katya was ook correspondent-in-residence bij Swedish Travelling Exhibitions (2010) en schreef voor Spana!, een Zweeds online cultureel tijdschrift. Ze volgt momenteel het Curatorial Programme van De Appel.

Qinyi Lim (1981, Singapore) is een onafhankelijk curator die momenteel in Amsterdam woont. Ze werkte als curator bij het museum van de National University of Singapore (NUS) en het Singapore Art Museum. Ze studeerde cum laude af in kunstgeschiedenis aan de University of Queensland in Australië en heeft een MA in Zuidoost-Aziatische studies aan de National University of Singapore. Tentoonstellingen die ze samenstelde waren onder meer: Telah Terbit: Out Now (2006) voor de eerste Biënnale van Singapore, And the Difference Is: The Independence Project(2008‑2009) bij de Gertrude Contemporary in Australië, Bound For Glory: Wong Hoy Cheong (2008), Curating Lab: 100 Objects (Remixed) (2009) bij de Singapore Art Show, enDiscordant Symmetries: Wei Leng Tay (2010). Ze volgt momenteel het Curatorial Programme van De Appel. 

Sanne Oorthuizen (1984, Nederland) is een onafhankelijk curator. Ze studeerde kunstgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen en rondt dit jaar haar MA Museum Curating af aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Haar onderzoek richt zich op eigentijdse kunst die de constructie en representatie van geschiedenis analyseert, waarbij ze onderwerpen als postkolonialisme, transnationalisme en globalisering met elkaar combineert en koppelt aan ideeën over het archief, het geheugen en de waarneming van de tijd. In haar werk poogt ze zich uit de heersende paradigma's te bevrijden door middel van transnationale en collectieve uitwisselingen. Ze was assistent-curator bij het Centraal Museum Utrecht en het Stedelijk Museum Bureau Amsterdam, waar ze meewerkte aan tentoonstellingen, workshops en lezingen. Als onafhankelijk curator organiseerde ze The Mental Archive (2010) in het Cemeti Art House in Yogyakarta en A gallery claimed (2011) bij No Holds Barred tijdens Art Amsterdam. Sanne heeft onlangs als curator geparticipeerd in Electric Palm Tree, een langlopend project/platform/community dat op dit moment werkt onder de vleugels van Casco ‑ Office for Art, Design and Theory in Utrecht en gewijd is aan cultuurpolitiek en samenlevingsvormen in de huidige mondiale maatschappij. Ze heeft als schrijver en redacteur meegewerkt aan verscheidene catalogi en tijdschriften.

Alec Steadman (1983, Engeland) is een curator en kunstenaar uit Londen. In die stad behaalde hij zijn BA in Fine Arts aan de Middlesex University. Van 2010-2011 werkte hij als associate curator bij Zoo Art Enterprises, als studio manager bij Smadar Dreyfus en als fair manager bij de SUNDAY Art Fair. Eerder was hij vijf jaar lang hoofd tentoonstellingen bij Zoo Art Fair en een jaar lang coördinator van het programma bij de Max Wingram Gallery. Hij ontwikkelde zich ook als onafhankelijk curator: onlangs stichtte hij een tentoonstellingsruimte/opdrachtbureau genaamd The Enlightenment Gallery, waar hij tot nu toe heeft samengewerkt met kunstenaars als Vanessa Billy, Alan Kane, Kelly Large, Negociatas, Giorgio Sadotti en John Seth. Hij is bovendien lid van het kunstenaarscollectief The Hut Project. Recente solotentoonstellingen van dit collectief: Giles said... in Limoncello, Londen, 2010, Machine Gun Corridor in The Corridor, BolteLang, Zürich, 2010, en Old Kunst bij het ICA in Londen, als onderdeel van Nought to Sixty. Momenteel volgt hij het Curatorial Programme van De Appel.

Ivana Vaseva (1984, Macedonië) studeerde kunstgeschiedenis aan de Ss. Cyril en Methodius-universiteit in Skopje. Daarnaast is ze opgeleid in autodidactische en zelforganiserende groepsprocessen tijdens het eenjarige project 'Deschooling Classroom', georganiseerd door TkH in Belgrado en Kontrapunt in Skopje. Ze werkt momenteel als programmeur bij Press To Exit Project Space in Skopje. In het kader hiervan was ze medeorganisator van verschillende projecten: 'Project 35', opgezet door Independent Curators International uit New York, 'Urgency vs. Leisure', een OuUnPo-bijeenkomst in Belgrado, 'OPEN City' met aMAZE, een culturele instelling uit Milaan. Ook als onafhankelijk curator heeft ze meerdere internationale groepstentoonstellingen op haar naam staan, waaronder Creative Cities, Artistic Towns and Fantastic Villages als onderdeel van het festival 4Tuned Cities, de '4th Performance Art workshop & shows' in Caïro, en de veertiende biënnale voor jonge kunstenaars uit Europa en het Middellandse-Zeegebied in Skopje. Ivana heeft als journalist gewerkt en schreef tot voor kort voor een dagblad uit