temporary stedelijk 3

stedelijk @ concertgebouw - out of the box
vr 22 juni 16:00

 

Locatie: Ketelhuis, Westergasterrein Amsterdam
Voertaal: Engels en Nederlands
Meer informatie en reserveringen: www.aaaserie.nl

Het Stedelijk Museum Amsterdam is één van de partners in de interdisciplinaire AAA serie, waarin het Koninklijk Concertgebouworkest met Amsterdamse instellingen rond hedendaagse kunst en muziek samenwerkt. Op vrijdagmiddag 22 juni verzorgt het Stedelijk samen met het Koninklijk Concertgebouworkest het onderdeel ‘Confrontaties: Muziek, Beeldende Kunst, Debat’. Het thema van de Holland Festival-editie van AAA 2011/2012 is ‘Out of the Box’. Kijk voor het volledige weekprogramma op www.aaaserie.nl.

Kunst is, zeker sinds het begin van de negentiende eeuw, het domein van out of the box- denken bij uitstek geworden. In de muziek reikt de schaduw van Beethoven tot op de dag van vandaag. “Als kunstenaar acht ik het mijn plicht platgetreden paden te vermijden,” zegt de Finse componiste Kaija Saariaho. Toch wringt hier iets, omdat het haaks staat op de canonisering en ritualisering die gevestigde kunstinstellingen de aanblik geven van haast religieuze instituties. Een concert van het Koninklijk Concertgebouworkest begint al decennialang stipt om 20.15 uur met musici in negentiende-eeuwse kledij. Het is de paradox van de concertetiquette dat binnen het stijve en vastomlijnde frame momenten van grootse vervoering plaatsvinden. Extreme emoties in een keurslijf van traditie. Zoals woeste beeldend kunstenaars hun keurige plek krijgen op de wit gewijde wanden van moderne en hedendaagse kunstmusea. Wanneer worden rituelen verstikkend?

De afgelopen jaren lijkt er sprake te zijn geweest van een behoorlijke verandering in de maatschappelijke houding ten opzichte van de kunsten. Hiermee komt de vraag op of dit te voorzien was geweest en of kunstinstellingen zelf teveel deel geworden van een gevestigde orde? Is het Out of the Box van moderne muziek en kunst een establishment op zichzelf geworden, een in-the-box, worstelend met de associatie van het 'het ivoren-torensyndroom' zoals Richard Rijnvos, die in een grote speelt tijdens deze Triple A editie, het noemt? Welke kansen liggen hier om, al dan niet gedwongen door dichtgedraaide subsidiekranen, nieuwe wegen te bewandelen? En hoe staan componisten en kunstenaars daar tegenover?

In Confrontaties wordt hier nader op ingegaan. Zo schetst de Franse kunsthistorica Sophie Berrebi een kort historisch perspectief en toont beeldend kunstenaar Sarah van Sonsbeeck haar werk. Recent openden twee jonge honden, Daniël van der Meer en Toine Donk, geheel buiten alle kaders om, de aanval (maar waarop?) met een nieuw literair tijdschrift, Das Magazin. Ook zij zijn te gast en gaan in gesprek met bovengenoemden en componist Richard Rijnvos. Naast filmisch werk van Rijnvos klinkt I was like WOW! van Jacob T(er) V(eldhuis), een componist die al jaren buiten alle kaders valt.