temporary stedelijk 3

stedelijk @ de nederlandse opera - gesprek pierre audi, iván fischer en christof hetzer
do 07 juni 16:00

 

Locatie: Bimhuis, Piet Heinkade 3, Amsterdam
Voertaal: Engels
Toegang: € 5 / abonnementhouders DNO/Vrienden van het Stedelijk gratis
Reserveren verplicht: info@dno.nl

In de aanloop naar de première van de opera Parsifal tijdens het Holland Festival, presenteert De Nederlandse Opera samen met het Stedelijk Museum Amsterdam een gesprek met de makers van dit hoogtepunt van het operaseizoen 2011/2012.  Voor Parsifal werkte Pierre Audi opnieuw samen met de wereldberoemde Britse beeldend kunstenaar Anish Kapoor, die het decorontwerp verzorgt. Deze combinatie zorgt voor een fantasievolle voorstelling, vol betoverende scènes en indrukwekkende beelden die de bezoeker niet meer los zullen laten.

Tijdens deze middag, die plaatsvindt in het Bimhuis, gaat dramaturg Klaus Bertisch in gesprek met regisseur Pierre Audi, dirigent Iván Fischer en designer Christof Hetzer over deze bijzondere samenwerking en hoe de opera Parsifal zich verhoudt tot hun respectievelijke oeuvres. Christof Hetzer, voorheen verantwoordelijk voor het decorontwerp van DNO productie Il turco in Italia,  zal het werk van Kapoor voor deze opera analyseren.

De gespreksmiddag met Audi, Fisher en Hetzer is de tweede co-productie van het Stedelijk en De Nederlandse Opera. Eerder organiseerden de beide instellingen een middag met kunstenaar Jonathan Meese, in het kader van het Publieksprogramma van Temporary Stedelijk 2 (2011).


Meer informatie over de opera Parsifal:

De muziek van Wagners laatste opera oogstte van meet af aan grote bewondering, maar het religieus-filosofische karakter van het libretto heeft steeds weer aanleiding gegeven tot heftige discussies. Alleen een ‘reine dwaas’ kan door de kracht van het christelijk mededogen heil en verlossing brengen aan Amfortas en de in verval geraakte Graalgemeenschap. Maar is Parsifal nog wel een ‘reine dwaas’ nadat Kundry hem heeft gekust? Aan het slot van de opera blijkt immers dat hij, de verlosser, zelf behoefte heeft aan verlossing. Ook Kundry draagt twee zielen in zich: zij is zowel verleidster als dienares. Deze tegenstrijdigheid komt eveneens in de muziek tot uitdrukking. De spaarzaam gebruikte leidmotieven laat Wagner in deze opera zodanig met elkaar versmelten, wederzijds op elkaar inwerken en naar elkaar verwijzen dat ambivalentie en gespletenheid muzikaal gestalte krijgen.

Meer informatie over de opera tijdens het Holland Festival: www.dno.nl

Meer informatie over de sprekers:

Pierre Audi, artistiek directeur van DNO en het Holland Festival, tekent voor zijn eerste nieuwe regie bij De Nederlandse Opera sinds Saint François d’Assise (2008). Begin jaren ’90 waren er bij DNO drie voorstellingsreeksen van Parsifal te zien van een productie in regie van Klaus Michael Grüber; nu regisseert Audi zelf een nieuwe productie van Wagners laatste opera. De afgelopen jaren was Pierre Audi als regisseur onder meer te gast bij het Theater an der Wien (Händels Partenope), de Metropolitan Opera New York (Verdi’s Attila), de Salzburger Festspiele (wereldpremière Wolfgang Rihms Dionysos) en de Ruhrtriennale (wereldpremière Hans Werner Henzes Gisela).

De Hongaar Iván Fischer, oprichter en chef-dirigent van het Boedapest Festival Orkest, debuteert bij De Nederlandse Opera. Hij dirigeert het Koninklijk oncertgebouworkest, dat de afgelopen jaren de muziek verzorgde voor Lady Macbeth van Mtsensk, Die Gezeichneten, Carmen en Jevgeni Onjegin. Iván Fischer werkte als gastdirigent reeds vaak samen met het Koninklijk Concertgebouworkest, de Berliner Philharmoniker, New York Philharmonic en het Cleveland Orchestra. Hij dirigeerde opera’s als Die Zauberflöte (Opéra National de Paris), Così fan tutte (Glyndebourne Festival), Le nozze di Figaro en Don Giovanni (Boedapest). Iván Fischer draagt onder meer de titel Chevalier des Arts et des Lettres en werd in 2006 onderscheiden met de Kossuth prijs, de meest prestigieuze kunstprijs van Hongarije.

Christof Hetzer werd geboren in Salzburg en studeerde bij Erich Wonder aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Wenen. Sinds 2001 werkt hij als freelance decor- en kostuumontwerper bij onder meer Schaubühne Berlin, Theater Basel, de Bayerische Staatsoper München, Oper Frankfurt, het Nationaltheater Mannheim en de Vlaamse Opera. Hij werkte samen met regisseurs als Hans Neuenfels, Christian Stückl, Constanze Macras, Pierre Audi en met David Hermann, onder meer aan Sing für mich, Tod (Ruhrtriennale), L’heure espagnole/La vida breve, Médée van Charpentier (Oper Frankfurt) en Les Troyens (Staatstheater Karlsruhe). Hij ontving in 2011 de Hein Heckroth-onderscheiding voor decorontwerp.