temporary stedelijk 3

making histories - changing views of the collection

 

Deze tentoonstelling is nog tot en met 9 oktober te zien.

Download de brochure Nu te zien (pdf)

In Making Histories: Changing Views of the Collection wordt duidelijk hoe het museum via de collectie telkens nieuwe verhalen creëert. Bijvoorbeeld aan de hand van één of meer werken van kunstenaars en vormgevers, thematische overzichten, archiefonderzoek, recente aanwinsten én nieuwe kunst- en vormgevingsprojecten.

Er is steeds iets nieuws te zien; de kunstwerken worden regelmatig gewisseld. In het kader van de tentoonstellingen biedt Temporary Stedelijk 2 een gevarieerd publieksprogramma, met lezingen, performances, filmavonden en andere evenementen. Ook is er een levendig educatief programma met workshops en rondleidingen voor kinderen, families, jongeren, volwassenen en scholen.

Making Histories: Changing Views of the Collection laat zien dat een museumcollectie meer is dan een verzameling objecten. De collecties weerspiegelen niet alleen de geschiedenis, ze creëren nieuwe geschiedenissen – door aanwas met nieuwe werken, tentoonstellingen, opdrachten en onderzoek. Selecties uit de collectie van het Stedelijk Museum worden getoond in een gevarieerd programma van presentaties, waarin werken van iedere discipline worden getoond. Zo zien terugkerende bezoekers de komende maanden iedere keer iets nieuws. Door de onderdelen van de collectie in wisselende samenhang te tonen, voegt het museum steeds nieuwe episoden en andere perspectieven toe, die met de tijd weer kunnen veranderen.

Recollections: Op Losse Schroeven
Begane Grond, zalen 5,6,8 - 14 (start in zaal 14) 

De presentatie Recollections keert terug naar roemruchte exposities van het Stedelijk, die nog altijd aanleiding geven tot onderzoek en discussie. In deze editie staat de tentoonstelling Op Losse Schroeven: Situaties en Cryptostructuren uit 1969 centraal: een vernieuwende tentoonstelling van Wim Beeren, die nog altijd als toonaangevend wordt gezien. Recollections: Op Losse schroeven geeft aan de hand van uniek archief- en documentatiemateriaal en diverse aankopen die het museum deed van de deelnemende kunstenaars een beeld van deze bijzondere tentoonstelling uit het Stedelijk verleden.
Lees verder

Na afloop van een bezoek aan de tentoonstelling Recollections kunnen bezitters van een smartphone een virtuele tour volgen, waarmee zij Op Losse Schroeven kunnen herbeleven in de zalen waar deze tentoonstelling in 1969 plaatsvond. De virtuele tour biedt een reconstructie op basis van historische foto’s en wordt begeleid door audio, ingesproken door hoofd collecties en onderzoek Margriet Schavemaker en conservator Bart Rutten.
De tour is te openen via http://oplosseschroeven.stedelijk.nl
(vraag naar de plattegrond met handleiding bij de informatiebalie).

Bellevue - Actuele schilderkunst uit de collectie
Begane grond, zalen 17-23

Deze collectiepresentatie zoomt in op de relatie tussen figuratieve schilderkunst en de context waarin die beweegt: nieuwsfoto’s, mode-, reclame- en portretfotografie, de galerie en het museum, en de moderne kunstgeschiedenis.

Vanaf de jaren zestig maakten popart-kunstenaars direct gebruik van de massamedia. Andy Warhols Bellevue (1963) is hier een vroeg voorbeeld van. Warhol nam een nieuwsfoto en herhaalde deze, met zeefdruktechniek, veertien keer op het doek. Andere schilders onderzochten in die tijd de verhouding tussen origineel en kopie, onder meer door zich de beeldtaal van andere kunstenaars toe te eigenen en kopieën te maken van moderne meesters. Een voorbeeld hiervan is Elaine Sturtevants Raysse Tableau à Haute Tension uit 1969.

Een jongere generatie schilders onderzoekt de relatie tussen afbeeldingen van de realiteit en de meer bedachte wereld van de figuratieve schilderkunst. Voor hen is het een medium om vervlogen tijden vast te leggen, zoals beladen herinneringen aan de kindertijd (Luc Tuymans) of aan het Europa van voor de val van de Muur (Wilhelm Sasnal en Paulina Ołowska). Anderen reflecteren op de fysieke en picturale ruimte van de schilderkunst (René Daniëls) of reageren met een knipoog op de iconen van de moderniteit (Daan van Golden).

Recente aanwinsten - schenking Maurice van Valen
Begane grond, zalen 24-27

Eerder dit jaar schonk de jonge Amsterdamse verzamelaar Maurice van Valen (1971), 63 kunstwerken aan het Stedelijk Museum. De schenking bestaat uit sculpturen, schilderijen, videokunst, fotografie en werken op papier, van Nederlandse en internationale kunstenaars. In vier zalen toont het Stedelijk Museum met een ruime keuze de diversiteit van kunstenaars als Atelier van Lieshout, Yutaka Sone en Eric Wesley.
Lees verder

Cultured Nature
1e verdieping, zalen 1.17 – 1.23

Geïnspireerd door de recente aanwinsten van de kunstenaars Persijn Broersen en Margit Lukács, Zachary Formwalt en Xavier Ribas toont Cultured Nature videowerk, fotografie en sculptuur met uiteenlopende visies op gecultiveerde natuur, landschapen de artistieke representatie daarvan. Ook met werk van onder andere Gilbert & George, Richard Long en Wolfgang Tillmans.
Lees verder

Projecten: Keren Cytter
1e verdieping, zalen 1.3, 1.4

Het Stedelijk Museum is vanouds een platform voor actuele ontwikkelingen in de kunst. In Temporary Stedelijk 2 zijn regelmatig nieuwe projecten van internationale kunstenaars te zien. In twee zalen toont Keren Cytter haar meest recente werk Avalanche (2011), een video-installatie die werd opgenomen in Berlijn en Londen. De vier delen zijn over twee zalen verdeeld, waar twee projecties elkaar afwisselen.
Lees verder

Erezaal
1e verdieping, zaal 1.1

Abstracte schilderkunst is een zwaartepunt in de collectie van het Stedelijk Museum. In deze zaal staat La Perruche et la Sirène, het beroemde papier découpé (papierknipsel) van Henri Matisse, centraal. In de schilderijen van Piet Mondriaan uit het begin van de 20ste eeuw zien we de overgang van figuratie naar pure abstractie, terwijl van Kazimir Malevich louter abstract werk te zien is.
Een aantal hoogtepunten uit de collectie Pop Art vullen deze presentatie aan, zoals Roy Lichtensteins revolutionaire As I Opened Fire en Martial Raysse’s Peinture à haute tension. Overigens is Elaine Sturtevant’s nagenoeg exacte kopie van dit laatstgenoemde werk momenteel te zien in de presentatie Bellevue.
Lees verder

Monografische zalen
1e verdieping, zalen 1.2, 1.16, 1.24, 1.26 – 1.28, 1.30

Een aantal zalen is gewijd aan individuele kunstenaars. Zo zijn iconische lichtwerken van Dan Flavin en Bruce Nauman (tot eind augustus) te zien, evenals expressieve bronsfiguren van Willem de Kooning. Andere zalen bieden fotografie en video van Barbara Bloom, recent aangekocht werk van Jennifer Bornstein, met etsen en een bijzondere 16mm film, het werk Tuin van Runa Islam en een opnieuw geïnstalleerd werk van Lawrence Weiner.

Vormgeving
1e verdieping, zalen 1.10 – 1.15, 1.25

Uit de uitgebreide collectie toegepaste kunst en vormgeving van het Stedelijk Museum is voor Temporary Stedelijk 2 een gevarieerde keuze gemaakt. In twee zalen vinden we archetypische vormen – oervormen met een hedendaagse look: vazen, kommen en schalen van onder andere Konstantin Grcic en Satyendra Pakhalé, en speelgoed gemaakt uit standaardonderdelen van Floris Hovers. Een derde zaal is gewijd aan de invloed van nieuwe kunststoffen op naoorlogse meubels, apparaten en zelfs affiches. 

Uit de collectie grafische vormgeving is een keuze van Cubaanse affiches uit 1970 te zien. Ook wordt de huisstijl van Ted Noten getoond, ontworpen door de Designpolitie, met onder meer de Collector’s Box, gevuld met collectables van deze tegendraadse ontwerper. Tevens zijn er weer aanwinsten op het gebied van eigentijdse sieraden te zien: deze keer werk van kunstenaars die aan de Rietveld Academie zijn opgeleid. Van de veelzijdige Finse ontwerper Tapio Wirkkala is een keuze uit zijn werk te zien. Een overzicht van vazen van het begin van de twintigste eeuw tot nu maakt de keuze compleet. 
Lees verder 

Hendrik Nicolaas Werkman
1e verdieping, zaal 1.31

Het Stedelijk Museum presenteert een selectie van werk van Hendrik Nicolaas Werkman (1882 – 1945). Deze Groningse drukker experimenteerde veelvuldig met materiaal en techniek, wat uitmondde in zijn ‘druksels’: prenten waarvan hij de beeldelementen één voor één op het papier drukte. Te zien is een aantal bijzondere werken, zoals exemplaren van het tijdschrift The Next Call, speelse kalenderbladen en de illustraties bij de Chassidische legenden.

Geschiedenis in affiches
Begane grond, zaal 30

Al ruim een eeuw maakt het Stedelijk tentoonstellingen via affiches bekend. De herdrukken in de omloop op de begane grond visualiseren de tentoonstellingsgeschiedenis van het museum, dat uitgroeide tot een belangrijke opdrachtgever op het gebied van grafische vormgeving.
Tot en met 9 oktober is op de bovenverdieping de tentoonstelling Wim Crouwel - Een grafische ontdekkingsreis te zien.

Het nieuwe Stedelijk
Begane grond, zaal 4

Een zaal is gewijd aan restauratie, renovatie en nieuwbouw van het Stedelijk Museum. Een impressie van het ingrijpende restauratie- en renovatieproces van het pand uit 1895 én de maquette van het toekomstige gebouw zijn hier te zien. Een raam geeft uitzicht op de nieuwe museumvleugel van Benthem Crouwel Architekten.