temporary stedelijk 3

nieuw in temporary stedelijk 2: cultured nature, grcic, pakhalé, møller en hovers

 

Cultured Nature – collectie-/themapresentatie
vanaf 9 juli 2011
Themapresentatie in zeven zalen op de eerste verdieping, met videowerk, fotografie en sculptuur uit de collectie waarin de natuur wordt geconstrueerd, geanalyseerd en geïdealiseerd. Recente aanwinsten van kunstenaars  Persijn Broersen en Margit Lukács (Mastering Bambi), Zachary Formwalt (Through a Fine Screen) en Xavier Ribas (Greenhouse) dienden als inspiratie voor de presentatie. Het duo Broersen & Lukács sleept de kijker mee in een gecreëerd romantisch landschap, terwijl Zachary Formwalt een suggestieve band legt tussen de geïllustreerde pers en het pittoreske beeld van stadsparken. Ribas verbeeldt met zijn video-installatie de radicale verandering van het Westfriese landschap door voedselproductie.
Rond die drie aankopen is een aantal werken uit de collectie gegroepeerd waarin gecultiveerde natuur centraal staat en een vergelijkbare thematiek aan de orde komt. Zo is er werk te zien van kunstenaars als Gilbert & George, die zichzelf vaak weergeven in het Engelse landschap, van Adam BartosAnia BienJan DibbetsRichard Long en Robert Smithson. Ook is hedendaagse fotografie van Wout BergerJitka HanzlováTorbjørn RødlandJohannes Schwartz en Wolfgang Tillmans opgenomen.   

Nieuw in de vleugel vormgeving: werk van Konstantin Grcic, Satyendra Pakhalé en Jørgen Møller
vanaf 8 juli 2011
De afgelopen decennia kwamen verschillende ontwerpers tot archetypische vormen met een hedendaagse look: eenvoudige, herkenbare oervormen die door een verrassende functie, techniek of samenstelling een eigentijdse uitstraling kregen. Het betreft in deze presentatie containervormen: vazen, kommen en schalen.
Met de serie Glove van Konstantin Grcic (afb.) die hij in 2002 voor de Nederlandse keramiekproducent Cor Unum ontwierp, de Akasma- en Kalpa-schalen van Satyendra Pakhalé en schalen van Jørgen Møller, die het dichtst bij de oorspronkelijke basisvorm blijven, maar door het gebruik van kunststof een eigen uitstraling kregen.

Archetoys van Floris Hovers
vanaf 8 juli 2011
Floris Hovers (1976) is opgeleid als industrieel ontwerper aan de Design Academy in Eindhoven.  Sindsdien richt hij zich voornamelijk op het ontwerpen van meubels en speelgoed. Tussen 2007 en 2009 ontwierp hij de serie Archetoys, bestaande uit 60 modellen, waarvan er inmiddels 31 in productie zijn. De modelautootjes zijn samengesteld uit eenvoudige, industrieel vervaardigde onderdelen zoals wieltjes en rechthoekige staalprofielen. De vormen zijn archetypisch - refererend aan oervormen-, waardoor ze gemakkelijk te herkennen en in feite tijdloos zijn.
Tot de selectie van de Archetoys (afb.), die het Stedelijk in 2010 verwierf, behoren verschillende modelautootjes zoals een melkauto, autobus, een trekker en aanverwante zaken zoals een tankstation en caravan.  

Nog steeds te zien in Temporary Stedelijk 2

Eerste verdieping:

Tuin van Runa Islam
Runa Islam maakte in 1998 de installatie Tuin, die het Stedelijk in 2002 verwierf voor de collectie. Tuin is feitelijk de reconstructie van een scène uit de film Martha (1973) van Rainer Werner Fassbinder: een romantisch filmcliché waarbij twee onbekenden een eerste blik uitwisselen.
Runa Islam (Bangladesh, 1971) studeerde aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam en vervolgde haar opleiding aan de Royal College of Art in Londen. Haar werk was te zien op de Biënnale in Venetië (2005), Tate Modern (2001) en de Biënnale in Istanbul (2003) en ze had solotentoonstellingen in onder meer de White Cube in Londen en UCLA Hammer Museum in Los Angeles. Op dit moment is haar werk te zien in het Museum of Modern Art, New York. Islam werd in 2008 genomineerd voor de Turner Prize.
Lees verder

Frauenkörperbewegungsbilder van Jennifer Bornstein samen met vijftien etsen
De 16mm-film Frauenkörperbewegungsbilder (afb.) is gebaseerd op documentair fotomateriaal van Yvonne Rainer, een bekende danser, choreograaf en filmmaakster. Bornstein riep de hulp in van dansers om de poses tot leven te wekken. De etsen van Bornstein zijn geïnspireerd op beelden uit haar eigen collectie archieffoto's, waaronder afbeeldingen  uit de verzameling van Sam Wagstaff Jr., een belangrijke verzamelaar en curator van fotografie. Jennifer Bornstein (1970, USA) werkt in Berlijn en studeerde in New York, Los Angeles en in Parijs. Ze had solotentoonstellingen in Stockholm, Londen, New York en Los Angeles en kreeg diverse prijzen toegekend, waaronder de DAAD Fellowship (2010-2011) en de Pollock-Krasner Foundation Award (2008).
Lees verder

Keren Cytter – Avalanche
Avalanche (2011) is een 4-kanaals video-installatie van vier delen, Ducks and Woman, Francophile, Lonely Planet en Chain Review, die paarsgewijs over twee zalen zijn verdeeld. De vier hoofdstukken bestaan uit scenario's rond een kleine groep personages. Door het werk heen zijn er subtiele verschuivingen in stijl en plot. De thema's van het meesterwerk Brothers of Karamazov van de Russische schrijver Dostoyevsky – twijfel, waarheid, verlossing, driehoekverhoudingen – ondersteunen het kader van Avalanche.
Lees verder

Selectie uit het oeuvre van N.H. Werkman
Dankzij de belangstelling van voormalig museumdirecteur Willem Sandberg heeft het Stedelijk Museum een grote groep werken van de kunstenaar Hendrik Nicolaas Werkman (1882-1945) in de collectie. Werkman werd bekend als de drukker van De Ploeg, de kunstenaarsvereniging die aan het begin van de 20ste eeuw het culturele leven in Groningen ‘opschudde’. Na het faillissement van zijn drukkerij begon hij in 1923 te experimenteren met materialen afkomstig uit zijn werkplaats. Hij ontwikkelde een techniek waarbij de onderdelen van een voorstelling één voor één met de hand of op de pers gedrukt werden. Een selectie van het oeuvre van Werkman is te zien in Temporary Stedelijk 2.

Erezaal:
 Pop Art & Luciano Fontana
In de Erezaal hangen werken van Mondriaan en Malevich, kopstukken van de Pop Art en flankeren drie werken van Luciano Fontana het indrukwekkende La Perruche et la Sirène van Henri Matisse. Lucio Fontana (1899-1968) werd wereldberoemd met zijn geperforeerde doeken. Soms maakte hij kleine doorboringen in strakke patronen, andere keren doorsneed hij een doek in één gebaar – bijna klinisch gecentreerd in het midden. De perforaties zijn niet bedoeld als grafische elementen op het oppervlak, maar moeten de fysieke ruimte in het werk integreren.

De aangrenzende ruimte is gewijd aan de beelden van Willem de Kooning waarin de dynamiek kenmerkend is.

Benedenverdieping:

Bellevue – hedendaagse schilderkunst uit de collectie van het Stedelijk Museum
De presentatie Bellevue zoomt aan de hand van de collectie van het Stedelijk in op de relatie tussen (figuratieve) schilderkunst en haar context: fotografie en televisiebeelden, de galerie en het museum, en de moderne kunstgeschiedenis. Bellevue toont werken van John Baldessari, Anna Bjerger, René Daniels, Marlene Dumas (afb.), Daan van Golden, Martin Kippenberger, Paulina Ołowska, Martial Raysse, Wilhelm Sasnal, Elaine Sturtevant, Luc Tuymans, Helen Verhoeven en Andy Warhol.

Schenking Maurice van Valen
Het Stedelijk Museum presenteert een ruime keuze uit de schenking van de Nederlandse verzamelaar Maurice van Valen, die 63 kunstwerken omvat op het gebied van sculpturen, schilderijen, videokunst, fotografie en werken op papier, van Nederlandse en internationale kunstenaars: Atelier van Lieshout (afb.), Isa Genzken, Joseph Grigely, Rachel Harrison, Arnoud Holleman, Klaas Kloosterboer, Dana Lixenberg, Pieter Laurens Mol, Falke Pisano, Yukata Sone, JCJ Vanderheyden en Eric Wesley. Advocaat Maurice van Valen (1971) woonde voor langere tijd in New York, Los Angeles en Londen en vestigde zich recentelijk weer in Amsterdam. De aanleiding voor zijn schenking aan het Stedelijk Museum is geïnspireerd door zijn terugkeer naar Nederland en de benoeming van Ann Goldstein tot directeur van het Stedelijk.  

Lawrence Weiner
Escalated From Time To Time Overloaded From Time To Time Revoked From Time to Time Having From Time To Time A Relation To…
Lawrence Weiner, één van de grondleggers van de conceptuele kunst, is nog altijd een van de belangrijkste hedendaagse kunstenaars. Zijn werk bestaat uit taal en de materialen waar de taal naar verwijst, waarbij hij de taal zelf als een sculpturaal gegeven behandelt. Dit werk van Weiner, dat tot de collectie van het museum behoort, is in de omloop op de eerste verdieping op maat geïnstalleerd.

Beeldende kunst uit de collectie van het Stedelijk Museum
In de zalen op de bovenste verdieping is werk te zien van onder meer Dan Flavin, Bruce Nauman, Richard Serra.

Vormgeving uit de collectie van het Stedelijk Museum
Zes zalen in de linkervleugel op de eerste verdieping zijn gewijd aan de collectie industriële vormgeving en toegepaste kunst uit de collectie van het museum, met werk van Ron Arad, H.P. Berlage, Karl Fritsch, Josef Hoffman, Manon van Kouswijk, Xavier Lust, Gerrit Rietveld en anderen.